Koho se zeptat?

„Dobrý den, pane faráři, měl byste na mě, prosím, chvilku čas?“

„Ale jistě, Roberte, co bys potřeboval?“

Věděl, že Robert chodí k sestře katechetce Martině do kroužku náboženství ve škole – i když dnes se tomu říká etická výchova – ale na faře ho ještě neviděl.

„Pojď dál a posaď se. Nemáš chuť na čaj?“

Chlapec zavrtěl hlavou a váhavě začal:

„Už nějakou dobu mi vrtá hlavou jedna věc. Jak je to s tím Duchem svatým? Když jsme si povídali o letnicích, byl to hukot jako vichr, ohnivé jazyky, musel to být asi pořádný nářez. Na druhou stranu u Elijáše to bylo naopak – ani zemětřesení, ani oheň, ani vítr, ale tichý hlas. Jak se v tom má člověk vyznat, jak to má poznat? A kdo mi to vlastně může říct s jistotou?“

„A koho ses zatím na to ptal?"

„No, probírali jsme to dlouho s klukama, co taky chodí na náboženství, ale nic moc jsme nevymysleli. Jen jsme si říkali, že dneska už se to určitě neprojevuje tak dramaticky, možná, že už Duch na lidi vůbec nesestupuje?

Martina nám řekla, že je to někdy opravdu těžké poznat a prý se i stává, že lidi považují nebo vydávají za Ducha něco jiného, své vlastní nápady. To je právě to, co mi dělá starost. Máma mi s těmahle věcma ale moc nepomůže a babička mě poslala za vámi.“

„Máte pravdu, ty i Martina. Je to někdy těžké poznat. Já na to znám jediný recept. Neptej se lidí – ani já, i když jsem duchovní, ti nemůžu s jistotou říct, co je z Ducha svatého a co ne. Jediný, od koho se to můžeš dozvědět, je Duch sám. Ptej se jeho. Víš jak, že ano? V modlitbě. Nemusí ti odpovědět hned, může to trvat delší dobu, ale kdo je trpělivý, odpovědi se jistě dočká. A to může být i určité vodítko u druhých lidí – když vidíš, že jsou opravdu věřící a upřímně se modlí, pak to zřejmě myslí poctivě. Navíc takoví jsou většinou velmi opatrní s tím, aby něco označovali za zaručeně Boží vůli. Věř mi, tenhle problém trápí i mnohé dospělé. Každopádně mě moc těší, že o tom přemýšlíš.“

„Takže říkáte, že se mám modlit? Nejsem si ale jistý, že to umím správně.“

„Pokud jsi upřímný a soustředěný, pak jsi určitě na správné cestě. Neboj,

Bůh si to sám přebere!